Skip to main content
TietokiltaTietokilta

Otaniemipeli (In Finnish)

Otaniemipeli on lautapeli, jossa seikkaillaan Otaniemessä olutta juoden ja slimeä syöden. Otaniemipeliä pelataan vuosijuhlaviikolla, vaalikokouksen jatkoilla ja toisinaan muina ajankohtina. Ensimmäinen peli pelattiin ensimmäisten tietotekniikan opiskelijoiden fuksivuoden aikana '84-'85, eli peli on kiltaakin wanhempi.

Pelin kulku

Peliä pelataan vähintään kolmella kolmihenkisellä joukkueella. Joukkueita voi olla myös neljä tai jopa enemmän.

Peliä pelataan pelilaudalla, jossa on kuvattuna Otaniemi ja piirrettynä edettävä reitti. Reitillä edetään aina nopan osoittama ruutumäärä (heitetään kahta noppaa ja edetään pienemmän mukaan).

Vanha pelilauta on piirretty vanhan kiltahuoneen pöydän alapintaan. Vaihtoehtoisesti pelilautana voidaan käyttää v. 2001 valmistunutta (päivitetty v. 2003) uutta lautaa. Uudessa laudassa on muutettu hieman reittiä ja lisätty erikoisruutuja (ruutujen määrä on sama kuin vanhassa).

Vaalikokouksessa 2008 hyväksyttiin ponsi, joka velvoitti Tietokillan hallitusta tutkimaan mahdollisuutta hankkia oma Tampere, esimerkiksi kiltahuoneelle. Samassa vaalikokouksessa Tietokillalle valittiin myös Tampereen suurlähettiläs, joka alkuvuodesta 2009 toimitti Tietokillan järjestämään Titeenien taistoon Otaniemipelin Tampere-lisäosan. Näin TiKH '09 täytti mallikkaasti ponnen, ja kilta sai oman Tampereen.

Pelin Voittaminen

Pelin voittaa se joukkue, joka ensimmäiseksi pääsee TASALUVULLA kiltahuoneelle. Mikäli joukkue heittää yli, joutuu se palaamaan taaksepäin vaadittavan matkan (eli esim. vanhalle kiltahuoneelle voi joutua useammin kuin kerran pelin aikana).

Kaljat

Pelin alussa jokaisessa ruudussa on IV-olutpullo. Kun joukkue päätyy ruutuun, jossa on pullo, joutuu joukkue juomaan sen, ennenkuin voi jatkaa peliä sakkokaljan uhalla.

Tavallisia ruutuja ei täydennetä uusilla pulloilla, vaan ne jäävät tyhjiksi.

Sakkokaljat

Peliä kannattaa pelata joukkeiden penseilyn estämiseksi sakkokaljoilla. Kahta eri systeemiä on käytetty. Vanha tapa on antaa joukkueelle sakkokalja, jos joukkue ei ole juonut pulloaan/​syönyt ruokaansa kun tulee seuraavan kerran heittovuoroon. Tätä tapaa käytettäessä kannattaa varata ämpäri/​joukkue pöydän viereen...

Uudempi tapa on lisätä hidastelevan joukkueen eteen tyhjään ruutuun kaljapullo. Tämä ei siis koske johtavaa joukkuetta eikä joukkuetta, jonka takana on pelaava joukkue. Myöskään mikäli johtavakin joukkue juo eikä heitä, ei kaljoja lisätä.

Otaniemipelin Tampere-lisäosa

TiTen excubussi kaappaa joukkueen mukaansa Tampereelle, mikäli joukkue pysähtyy voimalaitoksen ja fyssanlafkan ruokalan välisessä risteyksessä olevaan ruutuun. Joukkue siirretään lisäosalaudan ensimmäiseen ruutuun (se valkoinen päätyruutu).

Erikoisruudut

Erikoisruudut etenemisjärjestyksessä ovat:

Vanha lauta

Uusi lauta

Tampere-lisäosa

Otaniemipeli (In Finnish) - Tietokilta