Pelin kulku
Peliä pelataan vähintään kolmella kolmihenkisellä joukkueella. Joukkueita voi olla myös neljä tai jopa enemmän.
Peliä pelataan pelilaudalla, jossa on kuvattuna Otaniemi ja piirrettynä edettävä reitti. Reitillä edetään aina nopan osoittama ruutumäärä (heitetään kahta noppaa ja edetään pienemmän mukaan).
Vanha pelilauta on piirretty vanhan kiltahuoneen pöydän alapintaan. Vaihtoehtoisesti pelilautana voidaan käyttää v. 2001 valmistunutta (päivitetty v. 2003) uutta lautaa. Uudessa laudassa on muutettu hieman reittiä ja lisätty erikoisruutuja (ruutujen määrä on sama kuin vanhassa).
Vaalikokouksessa 2008 hyväksyttiin ponsi, joka velvoitti Tietokillan hallitusta tutkimaan mahdollisuutta hankkia oma Tampere, esimerkiksi kiltahuoneelle. Samassa vaalikokouksessa Tietokillalle valittiin myös Tampereen suurlähettiläs, joka alkuvuodesta 2009 toimitti Tietokillan järjestämään Titeenien taistoon Otaniemipelin Tampere-lisäosan. Näin TiKH '09 täytti mallikkaasti ponnen, ja kilta sai oman Tampereen.
Pelin Voittaminen
Pelin voittaa se joukkue, joka ensimmäiseksi pääsee TASALUVULLA kiltahuoneelle. Mikäli joukkue heittää yli, joutuu se palaamaan taaksepäin vaadittavan matkan (eli esim. vanhalle kiltahuoneelle voi joutua useammin kuin kerran pelin aikana).
Kaljat
Pelin alussa jokaisessa ruudussa on IV-olutpullo. Kun joukkue päätyy ruutuun, jossa on pullo, joutuu joukkue juomaan sen, ennenkuin voi jatkaa peliä sakkokaljan uhalla.
Tavallisia ruutuja ei täydennetä uusilla pulloilla, vaan ne jäävät tyhjiksi.
Sakkokaljat
Peliä kannattaa pelata joukkeiden penseilyn estämiseksi sakkokaljoilla. Kahta eri systeemiä on käytetty. Vanha tapa on antaa joukkueelle sakkokalja, jos joukkue ei ole juonut pulloaan/syönyt ruokaansa kun tulee seuraavan kerran heittovuoroon. Tätä tapaa käytettäessä kannattaa varata ämpäri/joukkue pöydän viereen...
Uudempi tapa on lisätä hidastelevan joukkueen eteen tyhjään ruutuun kaljapullo. Tämä ei siis koske johtavaa joukkuetta eikä joukkuetta, jonka takana on pelaava joukkue. Myöskään mikäli johtavakin joukkue juo eikä heitä, ei kaljoja lisätä.
Otaniemipelin Tampere-lisäosa
TiTen excubussi kaappaa joukkueen mukaansa Tampereelle, mikäli joukkue pysähtyy voimalaitoksen ja fyssanlafkan ruokalan välisessä risteyksessä olevaan ruutuun. Joukkue siirretään lisäosalaudan ensimmäiseen ruutuun (se valkoinen päätyruutu).
Erikoisruudut
Erikoisruudut etenemisjärjestyksessä ovat:
Vanha lauta
- Vuoren ruokala
- Kemman kuppila
- Alvari
- AS-kiltahuone
- T-talon ruokala
- Fyssan ruokala
- Raksan kiltahuone
- Sähkön ruokala
- YTHS
- Smökki
- Kappeli
- Gorsu
- 3A
- OUBS
- TF
- Urheilukenttä
- Pub Jälkipeli
- Keltsu
- Vanha kiltahuone
Uusi lauta
- Ostari
- Puunjalostajakillan kiltahuone
- Vuoren ruokala
- Kemman kuppila
- Alvari
- OLOhuone
- TuAS-talon ruokala
- Prodekon kiltahuone
- AS-kiltahuone
- T-talon ruokala
- Koneen kiltahuone
- Sähkölaitos
- Fyssan ruokala
- Raksan kiltahuone
- Sähkön ruokala
- YTHS
- Smökki
- Kappeli
- Uimahalli
- Rantsu
- Gorsu
- 3A
- OUBS
- OK20
- TF
- Urheilukenttä
- Pub Jälkipeli
- Keltsu
- Vanha kiltahuone