Häirintä tai epäasiallinen käytös voi ilmetä esimerkiksi sanallisena tai sanattomana loukkauksena, seksistisenä tai rasistisena vitsinä, ei-toivottuna fyysisenä kosketuksena, uhkailuna, ei-toivottuna yhteydenpitona, yhteisöstä ulossulkemisena tai muuten sen toimintaan osallistumisen asiattomana vaikeuttamisena. Häirinnän kokemus on subjektiivinen, eli mikä on loukkaavaa ja ahdistavaa ja koetaan häirinnäksi vaihtelee henkilökohtaisesti, joten ensisijaisesti tärkeintä on henkilön oma kokemus tilanteesta. Tietokilta ei hyväksy häirintää missään muodossa.
Häirintä ei ole sitä kokeneen vika ja sen kanssa ei tarvitse jäädä yksin. On tärkeää, että tapahtuneet häirintätapaukset tulevat häirintäyhdyshenkilöiden tietoisuuteen. Jos joudut itse häirinnän kohteeksi tai havaitset häirintää, pyri ilmaisemaan häiritsijälle, että haluat hänen lopettavan. On aina parempi puuttua kuin katsoa sivusta, vaikkei olisikaan varma, mikä on juuri oikea tapa puuttua. Mikäli et halua puuttua yksin, voit hyvin tehdä sen yhdessä kaverin kanssa.
Häirintäyhdyshenkilöt
Etenkin suuremmissa tapahtumissa usein on päivystäviä tapahtumakohtaisia häirintäyhdyshenkilöitä, joista tiedotetaan tapahtuman aikana. Heidät tunnistaa vaaleanpunaisesta häirintäyhdyshenkilön nauhasta. Häirintäyhdyshenkilöille voi aina jutella matalalla kynnyksellä mikäli tapahtumassa on kohdattu häirintää tai epäasiallista käytöstä. Häirintätilanteista voi myös olla yhteydessä tapahtuman järjestäjiin. Mikäli et ole varma kenelle puhua, voit aina kysyä keneltä tahansa tapahtuman työntekijältä.
Tapahtumakohtaisten häirintäyhdyshenkilöiden lisäksi killassa on yleisiä häirintäyhdyshenkilöitä, joihin voi olla yhteydessä milloin tahansa esimerkiksi häirinnästä tai yleisistä ilmiöistä killassa. Yleiset häirintäyhdyshenkilöt eivät kuitenkaan päivystä tapahtumien aikana eivätkä pysty reagoimaan tilanteisiin yhtä nopeasti kuin tapahtumien häirintäyhdyshenkilöt tai järjestäjät. Killan häirintäyhdyshenkilöihin voi olla yhteydessä, vaikka et olisi varma onko kohtaamasi tilanne häirintää. Jatkoselvitystä varten kannattaa säilyttää esimerkiksi tapahtuneeseen liittyvät sosiaalisen median keskustelut. Mikäli häirintätapaus täyttää rikoksen tunnusmerkit, ota yhteyttä poliisiin.
HäirintäyhdyshenkilötTältä sivulta löydät killan yleisten häirintäyhdyshenkilöiden yhteystiedot.
Tapausten käsittelyn kulku
Kelle tahansa killan häirintäyhdyshenkilölle voi ilmoittaa häirintätapauksista ja kaikki ilmoitetut tapaukset käsitellään. Asia on aina luottamuksellinen, eikä siitä keskustella kenenkään muun kanssa ilman häirintää kokeneen henkilön lupaa. Häirintäyhdyshenkilö jatkaa asian selvittämistä ja päättää tapauksen jatkokäsittelystä yhdessä häirintää kokeneen osapuolen kanssa ja vain hänen suostumuksellaan. Tilanteissa voidaan harkita muun muassa seuraavia toimenpiteitä tilanteen vakavuuden asettamissa puitteissa:
- Häirintää kokeneen suostumuksella häirinnästä epäillylle kerrotaan, että hänen tekonsa on koettu häiritseviksi. Tilanteen kaikkia osapuolia pyritään kuulemaan tasapuolisesti, ja käydyt keskustelut jäävät häirintäyhdyshenkilön ja asianomaisten väliseksi.
- Kontaktoitu killan häirintäyhdyshenkilö voi myös suositella ja ohjata häirintää kokeneen muun muassa AYY:n häirintäyhdyshenkilöille, YTHS:n ammattilaisille tai tilanteen vaatiessa virkavallalle. Päätös lähestyä edellä mainittuja tahoja on kuitenkin häirintää kokeneen.
- Mikäli häirintään liittyy yliopiston henkilökuntaa, tilanteen selvittämisestä vastaavat yliopiston häirinnästä vastaavat henkilöt. Killan häirintäyhdyshenkilöt voivat toimia tukena tässä prosessissa asianomaisen näin toivoessa.
- Tilanteen niin vaatiessa ja häirintää kokeneen suostumuksella tapaus voidaan välittää hallituksen käsiteltäväksi, jolloin hallitus voi harkita eettisessä ohjesäännössä mainittuja kurinpitotoimia.