Siirry pääsisältöön
TietokiltaTietokilta

Ohje tapahtumajärjestäjille

Tältä sivulta löydät ohjeita killan tapahtumajärjestäjille häirintätilanteissa.

Killan tapahtumissa ei hyväksytä häirintää missään muodossa ja Tietokilta on sitoutunut noudattamaan AYY:n turvallisemman tilan periaatteita. Lisäksi Tietokillan tapahtumissa noudatetaan killan eettistä ohjesääntöä.

Tavoitteena on, että tapahtumassa kaikki osallistujat kokevat järjestävän tahon luotettavaksi ja helposti lähestyttäväksi. Tapahtumissa vastuu häirintätilanteista on järjestäjillä ja kaikkiin yhteydenottoihin on aina syytä suhtautua vakavasti.

Häirintäyhdys­henkilöt

Jos tapahtumassa nautitaan alkoholia, ole ajoissa yhteydessä Tietokillan häirintäyhdys­henkilökoordinaattoriin (v. 2025 Emilia Repo, TG ​@hairinta, emilia.repo​@tietokilta.fi) häirintäyhdys­henkilöiden tarpeen arvioimiseksi. Tapahtumasta riippuen häirintäyhdys­henkilöitä pyritään hankkimaan 1-2 kappaletta, mutta pienemmissä helposti järjestettävissä tapahtumissa myös tapahtuman järjestäjät voivat hyvin toimia häirintäyhdys­henkilöinä.

Mikäli häirintäyhdys­henkilöitä ei ole saatavilla kyseiseen tapahtumaan, varaudu itse toimimaan tapahtuman häirintäyhdys­henkilönä ja olemaan selvänä tapahtuman ajan. Etenkin pitkään kestäville jatkoille voi olla haastavaa löytää erillisiä häirintäyhdys­henkilöitä. Mikäli olet järjestämässä tapahtumaa jonne ei saada häirintäyhdys­henkilöä koko ajaksi, kannattaa lukea läpi myös tapahtumahäirintäyhdys­henkilön opas.

Budjetoi häirintäyhdys­henkilöille paikat tapahtumaan. Vuoden 2025 hallituksen linjauksen mukaan alle 50 euron osallistumismaksu on häirintäyhdys­henkilöille ilmainen, ja kalliimmissa tapahtumissa kustannuksista päättää tapahtumanjärjestäjä. Luo häirintäyhdys­henkilöille mahdollisuus hankkia tapahtumaan lippu, esimerkiksi oma kiintiö killan ilmomasiinassa tai linkki ilmaiseen lippuun kide.app-adminpaneelista.

Häirintäyhdys­henkilöistä tiedottaminen

Häirintäyhdys­henkilöiden yhteystietojen tulee olla helposti saavutettavissa tapahtuman osallistujille. Tapoja jakaa tiedot on lukuisia, ja vastuusi on tapahtumajärjestäjänä varmistaa niiden saavutettavuus. Alla on muutamia esimerkkejä paikoista, jonne häirintäyhdys­henkilöiden yhteystietoja voi jakaa:

  • Tapahtuman ilmoittautumislomakkeen tiedoissa.
  • Tapahtuman mahdollisessa Telegram-ryhmässä.
  • Fyysisiä paperilappuja kaikissa vessoissa ja tapahtuman yleisissä tiloissa.
    Voit käyttää joko omaa designia tai killan valmista mallia
    Huom! Tulosta laput itse tai delegoi tehtävä esimerkiksi lukkareille!
  • Sitsien laululäsyssä - katso mallia ylemmästä linkistä.
    Huom! Toimita häirintäyhdys­henkilöiden tiedot sitsien lukkareille!
  • Tapahtumissa olevilla näytöillä.

Häirintäyhdys­henkilökoordinaattori toimittaa sinulle häirintäyhdys­henkilöiden nimet, Telegram-käyttäjät, puhelinnumerot sekä valokuvat.

Etenkin suuremmissa tapahtumissa häirintäyhdys­henkilöt olisi hyvä esitellä esimerkiksi järjestäjän, häirintäyhdys­henkilön tai lukkarin pitämässä puheessa. Puheessa tulisi mainita, että tapahtumassa ei suvaita häirintää sekä esitellä tapahtuman häirintäyhdys­henkilöt: keitä he ovat, mistä heidän yhteystiedot löytää, miltä he näyttävät ja mistä heidät tunnistaa - Tietokillan häirintäyhdys­henkilöt tunnistaa vaaleanpunaisesta nauhasta, muilla yhdistyksillä voi olla eri käytännöt.

Lisäksi on hyvä varmistaa, että tapahtuman työntekijät tietävät tapahtuman häirintäyhdys­henkilöt, jotta he voivat tarvittaessa ohjata häirintää kokeneen ­henkilön häirintäyhdys­henkilön luokse. Tapahtuman työntekijöitä kannattaa myös muistuttaa, että jos näkee normaalista poikkeavan tilanteen, voi myös itse mennä juttelemaan ja kysymään, mikä tilanne on.

Häirintätapauksissa

Jos häirintätapauksia tulee ilmi tapahtuman aikana, tärkeintä on saada häiritsevä käytös loppumaan. Järjestävän tahon edustajalla on oikeus ja velvollisuus ilmoittaa häiritsijälle, ettei käytöstä suvaita tapahtumassa. Häirintätapauksen tullessa ilmi tapahtuman aikana kannattaa ensimmäisenä kertoa selkeästi ja rauhallisesti häiritsijälle, että hänen käytöksensä on häiritsevää. On tärkeää kuunnella kaikkia tilanteen osapuolia tasapuolisesti tapahtuman aikana ja sen jälkeen.

Jos näet itse normaalista poikkeavan tilanteen, kannattaa aina mennä juttelemaan ja kysymään, mikä tilanne on. Häirintätilanteet eivät välttämättä vaadi järeitä toimenpiteitä vaan pelkkä juttelu usein riittää ja joskus kyseessä saattaakin olla vain väärinymmärrys. On kuitenkin hyvä varmistaa, ettei kyse ole mistään vakavasta, jottei itse jää myöhemmin miettimään, olisiko jotain sittenkin pitänyt tehdä.

Mikäli häirintätilanteessa joku/​jotkut ovat olleet alkoholin vaikutuksen alaisina, asiaan kannattaa palata myös tapahtuman jälkeen. Tapahtuman häirintäyhdys­henkilöt lähtökohtaisesti toimivat häirintäyhdys­henkilöinä vain tapahtuman ajan. Tilanteen selvittelyssä voi aina käyttää apuna killan tai AYY:n häirintäyhdys­henkilöitä, mikäli asianomainen niin toivoo tai tilanne niin vaatii. Myös tapahtuman järjestäjällä on oikeus ottaa yhteyttä häirintäyhdys­henkilöön, jos tapahtunut jää painamaan omaa mieltä.

Tapahtuman järjestäjänä sinulla on oikeus:

  • Ilmoittaa ­henkilölle selkeästi ja rauhallisesti, että hänen käytöksensä on epäasiallista eikä sitä hyväksytä killan tapahtumissa
  • Pyytää ­henkilöä lopettamaan häiritsevä käytös välittömästi
  • Pyytää häiritsevästi käyttäytyvää ­henkilöä poistumaan

Killan häirintäyhdys­henkilöiden yhteystiedot löytyvät täältä:

HäirintätapauksissaTältä sivulta löydät tietoa toimintaan häirintätapauksissa sekä killan yleisten häirintäyhdyshenkilöiden yhteystiedot.